Zeepaartjes

Op jacht naar zeepaardjes in de Oosterschelde

Eerst maar een verhaaltje over het zeepaardje zelf.

Er schijnen 49 soorten zeepaardjes rond te zwemmen, waarvan er 2 soorten voorkomen in de Noordzee en zeearmen zoals de Oosterschelde.
Dit zijn het kortsnuit en de langsnuit zeepaardje beide staan op de lijst beschermde dieren.

Een zeepaardje heeft geen tanden dus kan zijn voedsel niet vermalen , hij leeft van kreeftachtige larven.
Hij heeft maar weinig natuurlijke vijanden naar weten alleen de krab.(DE  DUIKER ??)

De mannetjes hebben een broedbuidel waarin de eitjes worden afgezet door het vrouwtje, daarna bevrucht door het mannetje.
De eitjes komen hierin na enkele weken uit ze blijven in de buidel tot een 15 mm lang.
Na 4 tot 5 weken verlaten ze de buidel.
Het aantal kan wel oplopen tot 200 stuks.

De meeste soorten zij monogaam ,ze vormen een koppel voor tijdens het voortplantingsseizoen.
De huwelijkse banden worden aangehaald door dagelijkse begroetings rituelen, soms samen om elkaar heen zwemmen ,dit duurt de hele zwangerschap.
Daarom weleens waarnemingen van 2 zeepaardje bij elkaar in de omgeving.
Nu de club duik op dinsdag avond ,na een tip zeepaardje gesignaleerd aan de Kattendijkse dijk  te Wemeldingen.
Maar eens op zoek gegaan 3 leden van ons vonden het zeepaardje,helaas  4 anderen waaronder ik zelf niet.
Maar hij was er dus, locatie goed ingeprent, mij is het pas na 5 duiken gelukt om het zeepaardje te vinden.
Daarna is er nog een clubduik geweest waarbij  meerdere club leden het zeepaardje hebben gezien.
Wel jammer dat je 70 leden hebt en er maar een man of 7 naar de club duiken komen.
Zoals je ziet kun je een hoop missen.

Volgende zeepaardje is gezien tijden een duik Zeelandbrug.
Dit is volgens de boeken een kort snuit zeepaardje persoonlijk zie ik buiten de kleur en de stekels, drakenrug weinig verschil.
Langsnuit zeepaardje is bruin en heeft een lengte van 12 tot 16 cm maar ik vind grootte  altijd moeilijk inschatten.
Ik ben zelf beter in filmen vandaar dat ik deze foto’ s heb gekregen van andere duikers die op de locatie foto’s aan nemen waren.

Mijn dank aan Silvia+Boudewijn+luc voor de mooie foto ‘s

Groet Bjorn en kom ook eens naar de clubduik om mooie dingen te zien of voor de gezelligheid.